Generalforsamling A/F Broen den 6. maj 2014, referat

4. Forelæggelse af driftsbudget til godkendelse
5. Forslag: Der er ikke indkommet forslag

1. Valg af dirigent:

Henrik Sielemann fra LEA blev valgt til dirigent og konstaterede at generalforsamlingen var lovlig indkaldt og dagsordenen var ifølge vedtægterne.

2. Bestyrelsens beretning:

Bullet points til Bestyrelsens beretning

De sidste 12 måneder i A/F Broens bestyrelses arbejde kan inddeles i følgende overskrifter:

5 års gennemgang & stormen

Det helt store i året, der er gået har utvivlsomt stået i 5års gennemgangen- og stormens tegn.

Vi er i bestyrelsen glade for, det var muligt først på året at nedsætte et effektivt og meget kompetent arbejdende udvalg bestående af Kresten og Erik. Jeg vil gerne på vegne af os alle udtrykke en helt enorm stor tak for den helt urimeligt store indsats, der er gjort fra disse herres side. Det har gennem hele processen været befriende at vide at tingene var ”i gode hænder”.

Det vil blive for omfangsrigt at begynde at gennemgå hele dette projekts status og gennemførelse på denne forsamling. Det er mit indtryk at der generelt har været en rimelig positiv dialog på tværs med de forskellige implicerede parter. Der har været overraskelser – juridiske spidsfindigheder og klarlæggelse af ansvarsområder – eksempelvis i forbindelse med hvilke begrænsninger, der har været i forhold til MTH’s entreprise – og videre til underleverandører.

Vi har som bekendt købt assistance fra advokat Jesper Hauschild og rådgivende ingeniør Henneby Nielsen v/ Per Røssel. De samme rådgivere vi i bestyrelserne benyttede for 4 år siden i forbindelse med 1 års gennemgangen.

Arbejdet med udbedring af de mangler der er accepteret er gået i gang. Mureren har lavet forskelligt arbejde ude ved jorden. Lindpro har været i gang i de fleste lejligheder for at tætne kabelgennemføringer. Dansk installations teknik har været i gang med vand og varmeinstallationer. Alt det arbejde der skal bruges lift til bliver sat i værk snarest.

Praktiske spørgsmål og uddybning af dette emne kan stilles efter mødet direkte til vores udvalg, hvor begge er til stede i dag. Alternativt kan man nemt maile eller ringe til de flittige herrer.

Som en naturlig konsekvens af primært dette udvalgs store arbejde har vi i det sidste halve år indkaldt assistanse til bestyrelsen fra 1. suppleant Jens Bo. Også tak til jens Bo for hans velvilje til at yde en indsats.

Vedligeholdelses plan

Bestyrelsen har specielt i år fået bekræftet at vi får helt forudsigelige økonomiske udfordringer i den kommende årrække. Dels har der på det seneste været ekstra udgifter i forbindelse med køb af assistanse fra jurist og ingeniør, men det er et faktum at vi skal have malet bygningen, ligesom vi vil få reparationsudgifter på grundvandspumper, elevatorer osv. Derfor har det været godt med den store opbakning vi fik tidligere på året på en forhøjelse af bidraget med 15%. Dette forhold skal vi have formaliseret i aften.

Beplantning omkring Broen

Vi er rigtig tilfredse med- og glade for det nye ”look” omkring bygningen. Lad os alle håbe at leptinella planterne vil holde og vokse sig store og flotte så hurtigt som muligt.

Der skal lyde en stor tak for både idé og praktisk beplantnings gennemførelse til alle beboere, der har taget aktiv del i denne løsning – ligesom vi også gerne vil udtrykke vores glæde over den store indsats der blev ydet lørdag den 26. april i forbindelse med arbejdslørdagen.

Nye ejere – Draupner

Draupner har som bekendt købt i alt 50 lejligheder med tilhørende p pladser i sidste øjeblik før Sjælsøs endeligt.

Vi er meget glade for den positive dialog vi har haft med de nye ejere indtil nu. Så hermed vil vi gerne officielt byde velkommen.

Diverse små ting.

Der er de sædvanlige månedlige ”forstoppelser” i affaldssystemet. Vi kan kun opfordre til at vi alle udviser rigtig adfærd m.h.t. valg af skraldeposer og husker at placere affald der ikke hører til i dagrenovationen andre mere passende steder.

Elevatoren i nr. 8 har været itu, pga. sabotage af unge mennesker en lørdag e aften, hvor man hoppede i elevatoren mens den kørte. Sikkerhedsanordningen stoppede den og det endte med at vi alle har betalt for denne reset af styringen.

Cykel P Plads løsningen står stadig tilbage som uløst.

Slutteligt vil jeg endnu engang takke alle for praktisk hjælp – både til det ene og det andet.

Ligesom jeg endnu vil fremhæve specielt Eriks indsats – fra pappresser til elektrisk ekspert og koordinator på alt andet tænkeligt på tværs i bygningen – Tak Erik.

Endelig vil jeg endnu engang opfordre alle til at komme med indspark og ideer til bestyrelsen i løbet af året.

Tak!

3. Forelæggelse og godkendelse af årsregnskab
Kim Fogtmann Johannson/LEA fremlagde regnskabet.

Spørgsmål/svar til regnskabet:

Spørgsmål: Hvad er der bag posten vicevært?

Svar: Rengøring af trapper, måtter og haveservice.

Spørgsmål: Hvad er der bag posten renhpldelse?

Svar: Vinduespolering.

Spørgsmål: Hvad er der bag posten fælles el?

Svar: Parkeringskælder, pumper, elevator, lys i opgange.

Alle godkendte regnskabet.

4. Forelæggelse af driftsbudget til godkendelse
Spørgsmål: Vedligeholdelse – er der noget, der umiddelbart står for tur?

Svar: Måske kommer der noget i forbindelse med 5-årsgennemgangen og stormskade.

Budgettet blev vedtaget.

5. Forslag: Der er ikke indkommet forslag
Ingen forslag

Jens Bo Kristiansen blev valgt til bestyrelsen

Som 1. suppleant blev Jan Sander valgt.

Som 2. suppleant blev Jesper Ifversen valgt.

Deloitte genvalgt som revisor

A/F kan ikke vælge administrator, det er Ejerforeningen Promenaden, som vælger administrator.

Input:

• Ville det være bedre om vi ansatte en vicevært frem for at have Torbens Haveservice? Fordelen ved en vicevært er, at vi kan kontakte vedkommende i dagligdagen.
  • Bestyrelsen må gerne trække på Broens beboere ved specielle opgaver, ligesom de, der pågår i øjeblikket (5-årsgennemgang og stormskade)
  • Er der informationsskilte ved alle skralde-indkast om max. posestørrelse og hvad der ikke må kastes i skakten, så vi kan undgå tilstoppelse?
  • Vil det være en idé at uddele grønne plastposer til ny-tilflyttere?
  • Kan man sætte en indsats i indkastningshullet, så der ikke kan komme så store emner i indkasthullet og dermed undgå tilstoppelse i nedfaldsrøret?
  • Kan der skæres hul i væggen, så vi kan gå i kælderen uden at skulle uden for?
  • Slippen til cykelparkering: luk den ene ende af.
  • Hvad er der bag den sidste dør i cykkelslippen? Kan rummet gøres brugbart?
  • Kan vi nøjes med at tænde lys på en etage ad gangen, når vi f.eks. skal ud med skrald, så der kan spares el?
  • Kan man få vendevinduer, så vi sparer udgifter til vinduespudsning?
  • Kan vinduerne nano-behandles og derved spare vinduespudsning?
  • Kan der sættes lamper op ved elevator, der lyser konstant?
  • Hvorfor bruges vandingsanlæg til de grønne fælles områder ikke, så vi kan få ordentlig vækst i hækkene og græsset?
    Her udviklede der sig en snak om, at den dårlige plantetrivsel kan skyldes for meget vand pga. membranen, som gør, at planterne rådner – og ikke tørrer ud. Det blev endvidere anført, at bøgehække er dårligt valg til blæsende områder og at problemet med planterne er, t der ikke har været havearkitekt på projektet.
  • En beboer gav en opdatering på femårsgennemgangen af deres lejlighed, som havde vist, at der er utætte fugninger og problemer med membranen. Arbejdsgruppen, der arbejder med gennemgangen fortalte, at de er opmærksom på, at der er fugeproblemer og at fugerne kontrolleres.

Generalforsamlingen sluttede herefter.

Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig således:

Anne Grothkær: næstformand i Ejerforeningen Promenaden

Kresten Mehl: sekretær