Kommentar til Orientering fra GK ventilation løsningsforslaag. (Stævnen)

Undskyld jeg blander mig igen, men tagventilatoren suger ikke 300 m3/t fra affaldsskakten, som Lars Sjørring skriver.
Hvis man åbner indkastlågen på 9. sal, blæser det ud med luft. Men hvis man derefter blokerer affaldsskakten (med en oppustet plastiksæk) ved indkastlågen på 8. sal, blæser det ikke ud af indkastlågen på 9. sal, men det suger heller ikke. Havde tagventilatoren virket som påstået, skulle der suges luft ind gennem indkastlågen på 9. sal svarende til en hastighed på 1,5 meter pr. sekund.
Jeg foreslår, at vi får GK ventilation, eller endnu bedre et andet firma, til at kigge på den ventilator igen.
For yderligere information se billeder nedenunder eller kontakt mig.

Med venlig hilsen Dorte Jensen, 2,7,3

 

Skitse:

 

Midlertidig blokeret affaldsskakt på 8.sal. Ingen sug på 9.sal.

 

“Normal” drift på 9.sal.


Udgivet

i

, ,

af

Tags:

Kommentarer

7 svar til “Kommentar til Orientering fra GK ventilation løsningsforslaag. (Stævnen)”

  1. Morten Avatar
    Morten

    Som skrevet før så ønsker jeg ikke at deltage i en offentlig dialog.
    Du er velkommen til at ringe på min dør. ( lige som i ringer på de andres.)
    Dialog face til face frem for at udstille og udpine sager.
    Forstår slet ikke hvorfor det er så vigtigt for jer at skrive sammen offentligt.
    Det må stoppe nu.

    Vi tales ved.

  2. Dorte Jensen Avatar
    Dorte Jensen

    @Morten
    Jeg ville gerne have vidst, hvad det var jeg havde misforstået, for det ligger mig meget på sinde at forstå og videreformidle tingene rigtigt. Desværre har jeg endnu ikke fået svar på den mail jeg sendte til Morten i fredags, hvor jeg spørger ind til hvad det er for påstande han mener jeg har uret i. Jeg beklager dybest, hvis jeg med mit opslag har generet nogen, det var ikke min mening.

    Med venlig hilsen Dorte

  3. Morten Avatar
    Morten

    Igen skriver du offentligt frem for alm dialog.
    Dette giver slet ingen mening.
    Skulle jeg så fortsætte med at svare, forsvare eller forklare offentligt på alle dine spørgsmål op påstande..
    Nej..
    Jeg stopper her for alles skyld.
    Det var også det jeg opfordrede dig til.
    At kontakte mig for en ordentlig dialog.
    Hvis du vil tale med mig er du velkommen, bare ikke på denne måde.

  4. Dorte Jensen Avatar
    Dorte Jensen

    @Morten
    Hej Morten

    Lad mig lige rette et par misforståelser.
    Jeg havde ikke bedt om et møde, men bare gjort opmærksom på, at ventilatoren på affaldsskakten ikke sugede. Den information kunne have indflydelse på de konklusioner, der ville blive draget i det pågående arbejde med affaldsskakten. Det sagt, er jeg glad for, at jeg fik mulighed for at deltage i mødet, tak for det.

    Ja, på mødet viste det sig, at der igen sad en plastpose i ventilatoren, som gjorde, at ventilatoren ikke sugede. Da den blev fjernet, blev der lavet målinger, hvor brandspjældet til P-kælderen var blokeret. GK ventilation målte 60-100 m3/t (kubikmeter i timen). Kravet i bygningsreglementet er 300 m3/t, altså sugede ventilatoren 3 til 5 gange mindre end kravet. Odense Renovation snakkede om, at kravet var 80 l/s (liter i sekundet), hvilket svarer til 300 m3/t. GK ventilation indrømmede også på mødet, at ventilatoren sugede for lidt, og at det sandsynligvis skyldes ventilatorens alder. Man kan ikke forvente, at en ventilator, der har kørt uafbrudt i snart ti år, kører som en ny.
    Selv om posen blev fjernet fra ventilatoren, blæser der stadig luft ud af indkastningslugerne under normal drift. Det skyldes som nævnt overtryk i affaldsrummet, som presses op i affaldsskakten. Det er en fin service af Odense Renovation, at de vil hjælpe os med at løse det problem.

    Det kan godt være, at bestyrelsen anser mig for at være en brokrøv og ballademager, men det er ikke min mening at genere nogen. Jeg vil bare gerne have løst de problemer, vi har i bygningen, på bedste og billigste vis til alles glæde. Desværre er vi (Jesper og jeg) ofte af bestyrelsen blevet mødt med en ”det ved I ikke noget om”-attitude, når vi har påpeget fejl og mangler i bygningen, og hvor bestyrelsen efterfølgende ”glemmer” at fortælle beboerne i Stævnen, at vi faktisk havde ret. Da jeg i januar læste i bestyrelses-referatet angående overtrykket i affaldsskakten, at ”..så derfor skal vi måske blot leve med dette pust fra skakten..” tænkte jeg, ”det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man køber en lejlighed til flere millioner, og så skal det lugte af affald.” Da Jørgen Carstensen (det er ikke ment som et personligt angreb) så fik bevilget penge til at forhindre luftgener fra affaldsskakten i hans lejlighed, tænkte jeg “Det bliver så 19×2.000,- vi skal bruge på at undgå noget af konsekvensen ved den dårlige udsugning, i stedet for at løse problemet med den manglende udsugning.”

    Stod det til mig, burde vi købe en bedre rist og montere i toppen af affaldsskakten, så vi minimerer risikoen, for at plasticstumper sætter sig fast i ventilatoren. Jeg gætter på, at det koster kassen, hver gang vi skal have GK ventilation ud og fjerne plastic i ventilatoren. Så med mindre vi selv fjerner plasticen hver gang den stopper ventilatoren, burde den udgift hurtigt være tjent ind. Desuden burde man sende en skrivelse rundt og/eller sætte skilt på indkastlågerne om, at man ikke må indkaste løst plastic i affaldsskakten.

    Jeg foreslår desuden, at vi overvejer inden for de næste par år at skifte alle de ventilatorer på taget, der har kørt siden bygningen blev taget i brug. Hvis de er af samme type som den på affaldsskakten, har tidens tand nok også forringet deres effektivitet. Måske kan vi få emhætterne til at suge noget mere og undgår måske , at vi kan lugte naboens og underboens madlavning. Udgifterne bør så komme med på budgettet for 2018 eller 2019.

    Personligt havde jeg også foretrukket den direkte kommunikation, men bestyrelsen har ikke ønsket at kommunikere med mig. Derfor har jeg ikke haft andre muligheder end at bruge hjemmesiden. Jeg håber, at der fremover vil blive taget positivt imod indspil fra alle, der har noget at bidrage med. Alle kan ikke have viden om alt, men jeg har desværre flere gange konstateret, at vi i Stævnen ikke altid kan stole på håndværkere, ingeniører og andet godtfolk, der er på besøg. Det værste eksempel var, da Henneby mente, at vi skulle bruge ca. 250- 300.000,- på at skifte nedløbsrør, fordi de, efter Henneby’s vurdering, var underdimentioneret. Heldigvis viste det sig, at problemet bare var et tilstoppet altanafløb, som vi fik tømt, og der har ikke været problemer på Helles altan siden.
    På samme måde finder jeg det underligt, at GK ventilation påstår, at vores ventilator i affaldsskakten d. 9.3.2018 suger 300 m3/t, og tre uger senere suger den kun 60-100 m3/t. Vi bliver nødt til at være skarpe, for at håndværkerne ikke løber om hjørner med os.

    Indrømmet, problemet med overtrykket i affaldsskakten er ikke lige til at løse, men jeg er glad for, at der stadig arbejdes på at løse problemet, så vi ikke bare skal lære at leve med det. Hvis der fremover er brug for hjælp i denne sag mht. håndværkerbesøg eller lignnde, stiller jeg mig gerne til rådighed, hvis jeg har mulighed for det.

    Med venlig hilsen Dorte

  5. Morten Avatar
    Morten

    @Morten Kyndbøl
    Hej Dorthe.
    Jeg havde egentlig håbet på at du selv havde kommet med en konklusion af mødet som du var med til og havde opfordret til.
    Altså var kommet med at beskrivelse /konklusion af det nu 3 møde med Odense Renovation og GK ventilation og nu dig omkring samme problem som vi alle arbejder på højtryk med at få løst.

    Konklusionen var at der igen igen havde sat sig en pose fast oppe i selve ventilator motoren.
    Der er desværre hvad der engang i mellem sker.
    Efterfølgende blev der igen målt et sug på mellem 60 og 100 ( krav er 80) når Brænd spjæld til
    P-kælder blev blokeret.
    Så vi fortsætter med at Odense Renovation laver et specielt lukke anordning som skal forhindre overtyk fra P-klæder.
    Odense Renovation er i fuld gang med dette og har været dette siden vores forrige møde.
    Hjælper dette ikke vil vi kigge på om der så skal en monteres en ny ventilator.
    Men vi er nød til at tage det i denne rækkefølge.

    Dette altså helt som vi har planlagt og i forvejen arbejdede med.
    Se det sidste referat sidste bestyrelsesmøde på stævnen.

    Tak for at Odense Renovation og GK ventilation for at igen stillede op med så kort varsel.

    Til alle beboerne på Stævnen.
    Jeg håber på jeres forståelse.
    Skulle der ellers være spørgsmål, så vil jeg gerne opfordre til at man kontakter mig eller bestyrelsen på Stævnen, gerne personligt fremfor skriftligt på en forside for hele Promenadebyen.
    Det giver ingen mening.
    Lad os lukke dette i det offentlige forum nu og må dette være en sidste kommentar her fra. Kig positivt på fremtiden.
    Der skal nok komme en løsning.
    :-)

    Vi ses.
    Morten Kyndbøl

  6. Dorte Jensen Avatar
    Dorte Jensen

    @Morten Kyndbøl
    Hej Morten
    Jeg kan godt deltage på fredag kl. 8.
    Med venlig hilsen Dorte 2,7,3.

  7. Morten Kyndbøl Avatar
    Morten Kyndbøl

    Det ser ud som om at vintlator nu måske igen er tilstoppet af en pose eller lign som sidste gang.

    Vi har derfor igen kontaktet GK ventilation.
    Se nedenstående svar.
    Er der nogen som ønsker at deltage på fredag feks kl 8?

    Mvh
    Morten Kyndbøl

    ————————-
    Svar fra GK Ventilation..

    Som vi snakkede om i telefonen, vil vi meget gerne sende en tekniker ned på fredag, gerne morgen. Så vi kan gennegå affalds suget med Dorthe Jensen med flere.

    Med hensyn til nedenstående kommentar, har de lavet en fin undersøgejlse, men noget kunne tyde på at enten har ventilatoren ikke kørt eller har den været stoppet med en pose.
    Ved gennemgangen den 9. Marts, kunne vi ihvertfald konstatere der var masser af sug på 9.sal, selv med skakten stående åben nedefter.

    Svar slut fra GK ventilation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *